BKR-registratie voorkomen

Een BKR-registratie is er om aan te geven hoe kredietwaardig iemand is. Als iemand in het verleden een betalingsachterstand heeft gehad, kan een negatieve BKR-registratie ervoor zorgen dat deze persoon geen leningen of abonnementen meer kan afsluiten. Wij geven u meer informatie over een BKR-registratie, zodat u kunt voorkomen dat u een negatieve BKR-notering krijgt.

De reden van een BKR-registratie

Het doel van een BKR-registratie is dat de kredietwaardigheid van een persoon beoordeeld wordt. Kredietverstrekkers zijn namelijk verplicht om een BKR-toetsing te doen, voordat zij een lening verstrekken aan een klant. Doordat een klant een negatieve BKR-codering heeft, wordt de kredietverstrekker beschermd, omdat de kans groot is dat de klant zijn betalingsverplichting opnieuw niet zou kunnen voldoen. Daarnaast is het voor consumenten zelf ook handig, omdat zij anders wellicht meer zouden gaan lenen dan nodig is. Een BKR-registratie kunt u vaak gemakkelijk voorkomen door alles automatisch van uw rekening af te laten schrijven. Zo kunt u immers niet vergeten om een betaling op tijd te voldoen en voorkomt u extra kosten.

De consequenties van een BKR-registratie

Als u eenmaal BKR-geregistreerd bent, is het erg moeilijk om een lening of een abonnement af te sluiten. Ook het aanvragen van een creditcard of kopen op afbetaling is bijna niet mogelijk met een BKR-registratie. Als u uw schuld heeft afgelost en alle betalingen voldaan heeft, dan blijft de negatieve BKR-codering nog een tijdje staan. Het is dus erg belangrijk dat u probeert te voorkomen dat u een negatieve BKR-codering krijgt. Het is wel mogelijk om geld te lenen zonder een bank. Klik hier voor meer informatie daarover.

De duur van een BKR-registratie

Een negatieve BKR-registratie wordt pas na 5 jaar vanaf het moment van de aflossing van de lening uit het systeem verwijderd. In de 5 jaar na de aflossing van de lening is het dus ook niet mogelijk om een lening af te sluiten. Als u de BKR-registratie niet terecht vindt, dan kunt u dit aanvechten via de geschillencommissie van het BKR. Deze commissie zal dan proberen te bemiddelen tussen u en de kredietverstrekker.